Menurut Turban et al.(2005), teknologi maklumat merujuk kepada bahagian teknologikal dalam sistem maklumat. Ia meliputi perkakasan, pangkalan data, perisian, rangkaian, dan peranti-peranti yang lain. Mengikut Galbraith (1967), ‘technology is the systematic application of scientific or other organised knowledge to practical tasks’. Manakala merujuk Finn (1960); Heinich, Molenda dan Rusell (1989); Romizowski (1988) dalam buku Yusup Hashim dan Razmah Man (2006) yang bertajuk Teknologi Instruksional: Teori dan Aplikasi telah menjelaskan bahawa teknologi membawa dua maksud:
Yusup Hashim dan Razmah Man dalam buku Teknologi Instruksional: Teori dan Aplikasi juga menyatakan bahawa teknologi maklumat dan komunikasi ditaksirkan dari dua sudut iaitu sudut produk dan sudut proses. Dari sudut produk teknologi maklumat merupakan peralatan yang boleh digunakan untuk membina, mengumpul, menyimpan, memproses dan menyalurkan serta menyebarkan maklumat secara pantas seperti penggunaan komputer, peralatan telesidang, CD ROM dan perisian komputer untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Dari segi proses pula, teknologi maklumat boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran dengan menggabungkan kaedah dan teori pengajaran dengan peralatan dan bahan teknologi komunikasi seperti Internet (e-mail, www, forum dan laman web), telesidang video atau instruksi berasaskan komputer (IBK).
Menurut Abdul Manaf Bohari dan rakan-rakan (2006) dalam buku Sistem Maklumat Dalam Organisasi Komtemporari mendefinisikan teknologi maklumat dan Komunikasi sebagai komunikasi yang menggunakan teknologi terkini sebagai alat untuk berhubung antara satu sama lain tanpa mengira situasi, masa, dan lokasi geografi.
Tiga asas utama sistem teknologi maklumat adalah perkakas komputer, perisian komputer dan komunikasi data. Sinergi antara ketiga-tiga teknologi tersebut berupaya menggerak dan mewujud satu kuasa teknologi yang bernilai dan berdaya maju dalam aspek komunikasi atau perhubungan. Teknologi maklumat diperkenalkan bagi memajukan lagi sistem pendidikan harian di sekolah. Oleh yang yang demikian kita sebagai pendidik seharusnya tidak ketinggalan dalam mendalami ilmu bagi bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
Yusup Hashim dan Razmah Man dalam buku Teknologi Instruksional: Teori dan Aplikasi juga menyatakan bahawa teknologi maklumat dan komunikasi ditaksirkan dari dua sudut iaitu sudut produk dan sudut proses. Dari sudut produk teknologi maklumat merupakan peralatan yang boleh digunakan untuk membina, mengumpul, menyimpan, memproses dan menyalurkan serta menyebarkan maklumat secara pantas seperti penggunaan komputer, peralatan telesidang, CD ROM dan perisian komputer untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Dari segi proses pula, teknologi maklumat boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran dengan menggabungkan kaedah dan teori pengajaran dengan peralatan dan bahan teknologi komunikasi seperti Internet (e-mail, www, forum dan laman web), telesidang video atau instruksi berasaskan komputer (IBK).
Menurut Abdul Manaf Bohari dan rakan-rakan (2006) dalam buku Sistem Maklumat Dalam Organisasi Komtemporari mendefinisikan teknologi maklumat dan Komunikasi sebagai komunikasi yang menggunakan teknologi terkini sebagai alat untuk berhubung antara satu sama lain tanpa mengira situasi, masa, dan lokasi geografi.
Tiga asas utama sistem teknologi maklumat adalah perkakas komputer, perisian komputer dan komunikasi data. Sinergi antara ketiga-tiga teknologi tersebut berupaya menggerak dan mewujud satu kuasa teknologi yang bernilai dan berdaya maju dalam aspek komunikasi atau perhubungan. Teknologi maklumat diperkenalkan bagi memajukan lagi sistem pendidikan harian di sekolah. Oleh yang yang demikian kita sebagai pendidik seharusnya tidak ketinggalan dalam mendalami ilmu bagi bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
Domain-Domain Teknologi Pendidikan
Dalam sistem pendidikan, penggunaan teknologi pendidikan adala sebagai salah satu wadah penggerak paradigma pendidikan negara ke arah yang lebih maju setanding dengan arus pemodenan. Hal ini kerana, penggunaan teknologi dapat membantu para pendidik merancang pengajaran yang lebih berkesan. Oleh itu terdapat 5 domain dalam teknologi pemdidikan yang menjaga struktur asas bidang ini. Domain tersebut ialah:
1- Reka bentuk
2- Pembangunan
3-Penggunaan
4- Pengurusan
5- Penilaian
1- Reka bentuk
2- Pembangunan
3-Penggunaan
4- Pengurusan
5- Penilaian
Prinsip-Prinsip Menggunakan Teknologi Pendidikan Dalam Proses P&P
1-Bahan Bantu Mengajar (BBM
2- Pengajaran dan Pembelajaran
3-Perancangan: 4- Kegunaan
5- Objektif Pembelajaran
6- Masa
7- Rujukan
8- Selepas Penggunaan
9-Pameran
2- Pengajaran dan Pembelajaran
3-Perancangan: 4- Kegunaan
5- Objektif Pembelajaran
6- Masa
7- Rujukan
8- Selepas Penggunaan
9-Pameran
Peranan dan Kepentingan Teknologi Pendidikan Dalam P&P
PERANAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Menurut Noarsiah, Nor Risah Jamilah & Rosnah (2009), peranan Teknologi Pendidikan ialah:
KEPENTINGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Teknologi Pendidikan sangat penting kepada golongan guru, murid dan pentadbiran bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan.
1-GURU
2- MURID
Menurut Noarsiah, Nor Risah Jamilah & Rosnah (2009), peranan Teknologi Pendidikan ialah:
KEPENTINGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Teknologi Pendidikan sangat penting kepada golongan guru, murid dan pentadbiran bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan.
1-GURU
2- MURID
No comments:
Post a Comment